Skip to content

Ιστόλογος

Αρχή Αρχείο Παραγωγή, Μεταποίηση Η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και η προοπτική της ελαιοκαλλιέργειας
Η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και η προοπτική της ελαιοκαλλιέργειας

Εισαγωγή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗ, στην Ημερίδα ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ, «Η Κοινή Αγροτική Πολιτική και η προοπτική της ελαιοκαλλιέργειας και του ελαιολάδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση», στα Χανιά 2-8-2002

 Ελιά και Λάδι

Συνέπεσε μετά την απόφαση μας για την διοργάνωση αυτής της Ημερίδας με θέμα την Κοινή Αγροτική Πολιτική, να παρουσιαστεί στις Βρυξέλες (10-7-2002) η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «για μια ενδιάμεση αναμόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ)» από τον αρμόδιο για θέματα Γεωργίας Επίτροπο κ. Φρανς Φίσλερ. Όπως ο ίδιος τόνισε πρόκειται για μια αναμόρφωση που δεν περιορίζεται σε διακοσμητικές μεταβολές, αλλά που αλλάζει ριζικά το σκηνικό στην Ευρώπη. Με τις αλλαγές αυτές επιδιώκεται, σύμφωνα με τον    κ. Φίσλερ, μια ΚΑΠ που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις των αγροτών, των καταναλωτών και των φορολογούμενων πολιτών. Η αναμόρφωση είναι αναγκαία ενόψει της διεύρυνσης της Ε.Ε. με 10 νέα μέλη και θα δώσει τη δυνατότητα στην Ευρώπη να ανταποκριθεί καλύτερα στις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τις συμφωνίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, πρόσθεσε ο κ. Φίσλερ.

Οι προτάσεις της Επιτροπής αντιμετωπίστηκαν στην αρχή με έκπληξη και δεν άργησαν οι αντιδράσεις. «Οι προτάσεις για την ενδιάμεση αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), δεν κρίνονται ικανοποιητικές για τη χώρα μας και την ελληνική γεωργία, δήλωσε ο Υπουργός Γεωργίας κ. Γ. Δρυς»

Η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έχει δρομολογηθεί από το 1997, κάτω από το Πρόγραμμα Δράσης 2000 - γνωστό ως Agenda 2000-. Tο Πρόγραμμα Δράσης 2000, προδιαγράφει σε ενιαίο πλαίσιο τις πολιτικές ανάπτυξης της ΕΕ στις αρχές του νέου αιώνα, με την προοπτική της διεύρυνσής της προς ανατολάς. Ιδιαίτερο αντικείμενο του προγράμματος αποτελεί η σκοπούμενη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ. Από τότε μέχρι σήμερα έχει αποφασιστεί η δρομολόγηση των καταστάσεων, γράφαμε στην εισήγησή μας στην ενημερωτική συνάντηση του συνδέσμου των γεωπόνων του Νομού Χανίων για τη «ΝΕΑ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (ΚΑΠ)» τον Οκτώβρη του 2000, αλλά και στην εισήγηση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο τον επόμενο μήνα. Όπως σημειώναμε τότε, σημαντική επιρροή σ' αυτή την "αλλαγή πλεύσης" είχαν δύο παράγοντες.

«Ο πρώτος είναι εξωτερικός, που αφορά τις παγκόσμιες εξελίξεις στον τομέα της γεωργίας και τις ρυθμίσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ - WTO).

Ο δεύτερος εσωτερικός και σχετίζεται με την απόφαση των 12 για διεύρυνση της ΕΕ προς ανατολάς και την είσοδο-σύνδεση με νέες χώρες.

Η μεταρρύθμιση σηματοδοτεί ένα νέο στάδιο προς την κατεύθυνση της πολιτικής στήριξης των γεωργών μάλλον αντί των προϊόντων. Πιο μακροπρόθεσμα, οι μεταρρυθμίσεις δημιουργούν συνθήκες για την προσέγγιση των γεωργικών οικονομιών των χωρών που έχουν υποβάλει υποψηφιότητα για να ενταχθούν στην Ένωση.

Η αναθεώρηση της ΚΑΠ, όπως την προτείνει η AΤΖΕΝΤΑ 2000, περιλαμβάνει δραστική μείωση τιμών για ορισμένα αγροτικά προϊόντα που καλύπτουν περίπου το 50% της τελικής γεωργικής παραγωγής στην ΕΕ. Σε πρώτη φάση ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τα αγροτικά προϊόντα του βορρά. Οι ρυθμίσεις αυτές συνδυάζονται με την αποσυσχέτιση των επιδοτήσεων από τις παραγωγικές επιδόσεις,  και αντ΄ αυτών προβλέπεται χορήγηση εισοδηματικών αντισταθμίσεων.

Οι βασικές αρχές που καθορίστηκαν για αυτήν την νέα αγροτική  πολιτική είναι:

Ο πολυλειτουργικός χαρακτήρας της γεωργίας, δηλαδή ο ποικίλος ρόλος της πέραν της παραγωγής ειδών διατροφής.

Μια πολυτομεακή και ενσωματωμένη στην αγροτική οικονομία προσέγγιση, προκειμένου να διαφοροποιηθούν οι δραστηριότητες, να δημιουργηθούν νέες πηγές εισοδήματος και απασχόλησης.»

Η προηγούμενη σύγκρουση για την αναμόρφωση ή όχι της ΚΑΠ έγινε το 1999 και έληξε με συμβιβασμό στη Σύνοδο Κορυφής του Βερολίνου το Μάρτη του 1999. Σήμερα το θέμα επανέρχεται με την μορφή της ενδιάμεσης αναμόρφωση της ΚΑΠ και οι χώρες που την προωθούν είναι πάλι οι ίδιες, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Αγγλία και η Σουηδία, ενώ όπως φαίνεται θα είναι αντίθετες η Γαλλία, η Ισπανία και η Ελλάδα.

Η Επιτροπή προτείνει τη θέσπιση μιας ενιαίας μη συνδεδεμένης (με το παραγόμενο προϊόν), εισοδηματικής ενίσχυσης ανά γεωργική εκμετάλλευση. Το επίπεδο της μη συνδεδεμένης εισοδηματικής στήριξης θα καθορίζεται ανά γεωργική εκμετάλλευση. Σε πρώτο στάδιο, η ενίσχυση αυτή, θα καλύπτει τις αροτριαίες καλλιέργειες, τον τομέα βοείου και πρόβειου κρέατος, καθώς και τα οσπριοειδή και τα γεώμηλα αμυλοποιΐας. Οι αναθεωρημένες πληρωμές για το ρύζι, το σκληρό σίτο και τις αποξηραμένες ζωοτροφές θα ενσωματωθούν επίσης στο εν λόγω καθεστώς στήριξης. Αργότερα, θα ακολουθήσουν και άλλοι τομείς.

Οι εισοδηματικές πληρωμές ανά εκμετάλλευση θα τίθενται υπό τον όρο της συμμόρφωσης προς τα κανονιστικά πρότυπα στον τομέα του περιβάλλοντος, της καλής μεταχείρισης των ζώων και της ασφάλειας των τροφίμων («προϋπόθεση συμμόρφωσης»).

Εφόσον τα παραπάνω μέτρα θεσμοθετηθούν, θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα μεσογειακά προϊόντα; Η επιδοτούμενη γεωργία της χώρας μας και της περιοχής μας θα δεχτεί ένα ισχυρό πλήγμα; Ποια είναι η θέση της ελαιοκαλλιέργειας και του ελαιολάδου στο μέλλον; Ερωτήματα στα οποία καλείται να απαντήσει η Ημερίδα μας...

Γιώργος Αγοραστάκης

 ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΗΣ ΧΑΝΙΩΝ

 

 

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

 

SOCIAL MEDIA

Επισκευθείτε τη σελίδα μου στο FacebookΑκολουθείστε τη σελίδα μου στο TwitterΕπισκευθείτε τη σελίδα μου στο Google Plus

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ

Συνδέεστε μαζί μας

TWEETS ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

www.mikis-crete.gr