Skip to content

Ιστόλογος

Αρχή Αρχείο Χωροταξία, Πολεοδομία Ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός - Ζητήματα του νομού Χανίων
Ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός - Ζητήματα του νομού Χανίων Εκτύπωση E-mail

Γιώργος Αγοραστάκης, Αντινομάρχης Χανίων, Ενημερωτικό τεύχος προς τους ΟΤΑ Χανίων, Γενάρης του 2004

 

1.                 Θεσμικό Πλαίσιο Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού

 

1.1       Χωροταξικός Σχεδιασμός

 

ΧωροταξίαΜε τον Νόμο 2742/1999 (ΦΕΚ 207/7-10-1999) «Χωροταξικός Σχεδιασμός και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι) καθιερώθηκε νέο θεσμικό πλαίσιο χωροταξίας στην Ελλάδα. Ο νόμος ορίζει νέα μέσα, διαδικασίες και όργανα χωροταξικού σχεδιασμού στην χώρα. Ορίζονται δύο κύρια επίπεδα γενικού χωροταξικού σχεδιασμού το Εθνικό και το Περιφερειακό, τα οποία παρέχουν κατευθύνσεις για ολοκληρωμένη διαχείριση του χώρου στα παρακάτω επίπεδα χωρικού σχεδιασμού (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ κτλ).

 

Στο πρώτο επίπεδο (εθνικό) περιλαμβάνονται το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και τα ειδικά πλαίσια, που αφορούν είτε ορισμένες ειδικές περιοχές του εθνικού χώρου (παράκτιες, νησιωτικές, ορεινές περιοχές, κ.α.), είτε την χωρική διάρθρωση ορισμένων τομέων - κλάδων εθνικής σημασίας.

Στο δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνονται τα Περιφερειακά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού. Ένα τέτοιο σχέδιο για την Περιφέρεια Κρήτης έχει εγκριθεί πρόσφατα με την Απόφαση αρ.25291/25-6-2003 ΥΠΕΧΩΔΕ. (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ)

 

Σε τοπική κλίμακα διαμορφώνεται το τρίτο επίπεδο σχεδιασμού υποκείμενο στο προηγούμενα, με τις ρυθμίσεις του Νόμου 2508/1997 (ΦΕΚ 124/13-6-1997) «Βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων και οικισμών…» (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ), το οποίο μαζί αποτελεί το πρώτο επίπεδο του Πολεοδομικού Σχεδιασμού. Ο νόμος ρυθμίζει τα θέματα οικιστικής ανάπτυξης των πόλεων και των οικισμών δια του πολεοδομικού σχεδιασμού στον περιαστικό, αλλά και μη αστικό-αγροτικό χώρο.

 

1.2       Πολεοδομικός σχεδιασμός

 

Και με τον Νόμο 2508/1997 προβλέπονται δύο επίπεδα για την οικιστική οργάνωση και τον πολεοδομικό σχεδιασμό.

 

Στο πρώτο επίπεδο περιλαμβάνονται, τα Ρυθμιστικά Σχέδια (Ρ.Σ.) για τα αστικά συγκροτήματα της χώρας με μητροπολιτικό χαρακτήρα, τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) για τον αστικό και περιαστικό χώρο και τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) για τον μη αστικό χώρο.

 

Στο δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνονται οι Πολεοδομικές Μελέτες (ΠΜ) και οι Πράξεις Εφαρμογής της (ΠΕ), που μαζί με τις πολεοδομικές μελέτες αναπλάσεων, παραγωγικών πάρκων ή άλλες ειδικές μελέτες αποτελούν την εξειδίκευση και εφαρμογή του πρώτου επιπέδου πολεοδομικού σχεδιασμού.

 

Μια συνολική εικόνα του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και των αλληλο-συσχετίσεων τους, δίνεται σε σχεδιάγραμμα στο τέλος.

 

Το περιεχόμενο των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ) του Ν.2508/97 είναι διαφοροποιημένο σε σχέση με τα παλιά ΓΠΣ του Ν.1337/83. Τα νέα ΓΠΣ & τα ΣΧΟΟΑΠ δεν αφορούν απλά και μόνο τον λεγόμενο "φυσικό σχεδιασμό", αλλά καλύπτουν όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για να χαρακτηρισθούν ως σχέδια βιώσιμης τοπικής χωρικής & οικιστικής ανάπτυξης που τα καθιστά στην ουσία Τοπικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης για την περιοχή που αναφέρονται.

 

Οι κύριες κατευθυντήριες αρχές του νόμου 2508/97 για τον πολεοδομικό σχεδιασμό είναι μεταξύ των άλλων οι εξής:

·    Η διασφάλιση βιώσιμης οικιστικής ανάπτυξης πόλεων και οικισμών διαμέσου κατοχύρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού σε ολόκληρο τον περιαστικό, αλλά και μη αστικό-αγροτικό χώρο, (τα όρια των νέων Γ.Π.Σ. διευρύνονται και αφορούν πλέον το σύνολο της εδαφικής περιφέρειας των Ο.Τ.Α. ρυθμίζοντας τις χρήσεις γης, την οργάνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων , τα μεγέθη οικιστικής ανάπτυξης κλπ)

·    Εναρμόνιση της οικιστικής οργάνωσης και του πολεοδομικού σχεδιασμού με τις αρχές και κατευθύνσεις του αναπτυξιακού προγραμματισμού, με τις επιλογές του υπερκείμενου χωροταξικού-αναπτυξιακού σχεδιασμού και με τους όρους προστασίας του περιβάλλοντος.

·    Διασφάλιση της οικονομίας των οικιστικών επεκτάσεων, καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του οικιστικού χώρου, διατήρηση και παραγωγικότερη αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πόρων του ευρύτερου αστικού χώρου.

·    Προώθηση της εφαρμογής και διαχείρισης του σχεδιασμού μέσα από την ενεργοποίηση τοπικών φορέων και τη μεγαλύτερη δυνατή αποκέντρωση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων και πόρων.

 

1.2.1   Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ)

 

Το Γ.Π.Σ.  του Νόμου 2508/97 καθορίζει:

- Όλες τις πολεοδομημένες περιοχές των Ο.Τ.Α., που έχουν εγκεκριμένο σχέδιο, είτε με το Ν. 1337/1983, είτε με την προηγούμενη νομοθεσία, καθώς και τους προϋφισταμένους του έτους 1923 οικισμούς.

- Όλες τις προς πολεοδόμηση περιοχές κύριας ή δεύτερης κατοικίας, περιοχές εγκατάστασης αναπτυξιακών δραστηριοτήτων, όπως παραγωγικά πάρκα, τουριστικές ζώνες, ΠΕΡΠΟ κ.ά.

-Περιοχές που χρειάζονται ανάπλαση ή αναμόρφωση, καθώς και Ζώνες Ειδικής Ενίσχυσης (Ζ.Ε.Ε.).

-Περιοχές Ειδικής Προστασίας (Π.Ε.Π.) που δεν προσδιορίζονται για πολεοδόμηση είναι ιδίως χώροι αρχαιολογικού, ιστορικού ή λαογραφικού ενδιαφέροντος, παραθαλάσσιες ή παραποτάμιες ζώνες, περιαστικές ζώνες που χρειάζονται έλεγχο ή προστασία, βιότοποι και τόποι ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, δάση και δασικές εκτάσεις.

- Όλες τις περιοχές ειδικής προστασίας (μέσα στην έκτασή του) που δεν πρόκειται ποτέ να πολεοδομηθούν, καθώς και τις περιοχές γύρω από πόλεις ή οικισμούς, για τις οποίες απαιτείται έλεγχος και περιορισμός της οικιστικής εξάπλωσης.

 

Με το Γ.Π.Σ. γι αυτές τις περιοχές μπορεί να ορίζονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης, όροι και περιορισμοί δόμησης, ο μέσος συντελεστής δόμησης, άλλα μέτρα ειδικής προστασίας, καθώς και το ελάχιστο εμβαδόν κάτω από το οποίο δεν επιτρέπεται η κατάτμηση των ιδιοκτησιών.

 

Το Γ.Π.Σ.  σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν2508/97 πρέπει να «εκτείνεται σε ολόκληρη την περιοχή των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ που περιλαμβάνονται στον οριζόμενο από την σχετική μελέτη αστικό και περιαστικό χώρο του μεγαλύτερου ΟΤΑ της περιοχής».

 

Το Γ.Π.Σ. εγκρίνεται ή αναθεωρείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας.

 

1.2.2   Οικιστική οργάνωση ανοικτής πόλης

 

Για την οικιστική οργάνωση και ανάπτυξη κάθε «Ανοικτής Πόλης» σε όλες τις περιπτώσεις είναι απαραίτητη η εκπόνηση και έγκριση Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης της Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ).

Ως Ανοικτή Πόλη ορίζεται το σύνολο του μη αστικού χώρου των γειτονικών οικισμών στο οποίο δεν περιέχεται οικισμός πάνω από 2.000 κατοίκους. Τα όρια καθορίζονται από τα διοικητικά όρια «συμβουλίων περιοχής» ή από τα όρια ΟΤΑ που ορίζονται ως ανοιχτή πόλη.

 

Κατ’ αντιστοιχία με τα ΓΠΣ και τα ΣΧΟΟΑΠ ρυθμίζουν τα ίδια αντικείμενα με ίδιο τρόπο.

Η έγκριση ή αναθεώρηση του ΣΧΟΟΑΠ, γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, ενώ παρέχεται η δυνατότητα εκπόνησης και έγκρισης ορισμένων από τον Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. που θα χρησιμεύσουν ως πρότυπα.

 

Η ένταξη και επέκταση του σχεδίου κάθε οικισμού στην περιοχή του ΣΧΟΟΑΠ γίνεται με την εκπόνηση και έγκριση πολεοδομικής μελέτης.

 

Για την σύνταξη μελετών Γ.Π.Σ. και ΣΧΟΟΑΠ υπάρχουν λεπτομερείς προδιαγραφές.  (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV)

 

 

Όργανα εφαρμογής των γενικών πολεοδομικών σχεδίων και των σχεδίων χωρικής και οικιστικής οργάνωσης ανοικτής πόλης

Σε κάθε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και με απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου μπορεί να συσταθεί Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) ή Επιτροπή Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΕΠΣ), με σκοπό την παρακολούθηση εφαρμογής των εγκεκριμένων ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ κτλ του Νομού. Στην αποστολή του ΝΠΔΔ ή της ΕΠΣ είναι να ενεργούν, συντονίζουν, προτείνουν προς τους ΟΤΑ μέτρα για την ορθή και γρήγορη εφαρμογή των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ. 

 

1.2.3   Πολεοδομικές μελέτες  και μελέτες Πράξεων Εφαρμογής

 

Για την ανάπτυξη του δευτέρου επιπέδου πολεοδομικού σχεδιασμού, δηλαδή των πολεοδομικών μελετών και πράξεων εφαρμογής τους, πρέπει να προϋπάρχει το πρώτο. Σύμφωνα με τον Ν.2508/97 δεν μπορεί να πολεοδομηθεί συγκεκριμένη περιοχή εάν δεν έχει συνταχθεί και εγκριθεί ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ, παρά μόνο στις περιπτώσεις που αυτή η πολεοδόμηση προβλέπεται από παλιό ΓΠΣ (του Ν. 1337/83) ή από ΖΟΕ ή από εγκεκριμένο ρυθμιστικό σχέδιο.

 

Τα είδη των πολεοδομικών μελετών (Π.Μ.) του λεπτομερούς (2ου επιπέδου) μπορούν να διακριθούν σε τρεις γενικές κατηγορίες:

·          Στις πολεοδομικές μελέτες "γενικού" χαρακτήρα που αφορούν ουσιαστικά περιοχές α' και β' κατοικίας για τις οποίες επεκτείνεται ή αναθεωρείται το σχέδιο ή γίνεται η πράξη εφαρμογής του.

·          Στις πολεοδομικές μελέτες "ειδικού" χαρακτήρα που αφορούν περιοχές είτε με άλλες κυρίαρχες χρήσεις εκτός της κατοικίας είτε περιοχές με "ειδικό" πολεοδομικό καθεστώς (π.χ. ΠΕΡΠΟ, ΒΙΟΠΑ, ΒΕΠΕ, περιοχές Ανάπλασης κά) και

·          Στις ειδικές μελέτες που συνοδεύουν ή συνιστούν τα "υπόβαθρα" στις πολεοδομικές μελέτες και αφορούν τις κτηματογραφικές μελέτες, οριοθέτηση ρεμάτων που διασχίζουν την μελετώμενη περιοχή, κ.ά.

 

Η πολεοδομική μελέτη εγκρίνεται με Π. Δ/μα σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν τον εκάστοτε χαρακτήρα της προς πολεοδόμηση περιοχής. Η εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης γίνεται με την πράξη εφαρμογής, η οποία κυρώνεται με απόφαση του οικείου Νομάρχη.

 

1.2.4   Περιοχές ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης (ΠΕΡΠΟ)

 

Με τις διατάξεις του του Ν. 2508/97 (άρθρο 24) ρυθμίζεται η πολεοδόμηση περιοχών με ιδιωτική πρωτοβουλία. Η πολεοδόμηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού του ΓΠΣ και του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. Μια εδαφική έκταση μπορεί να γίνει πολεοδομική ενότητα ΠΕΡΠΟ, στα πλαίσια ενός ΓΠΣ ή ΣΧΟΑΠ όταν είναι ενιαία και έχει ελάχιστη επιφάνεια 50 στρ.(Ν3212/2003)

Μέχρι την έγκριση ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ  μπορούν να καθοριστούν περιοχές ΠΕΡΠΟ  σε επίπεδο νομού μετά από τη σύνταξη και έγκριση μελέτης γενικών κατευθύνσεων από τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ  και μετά από γνωμοδότηση Νομαρχιακού Συμβουλίου και Κεντρικού ΣΧΟΠ.

 

2.                 Χωροταξικός και Πολεοδομικός Σχεδιασμός στο Νομό Χανίων

 

Για το πολεοδομικό συγκρότημα Χανίων έχει εκπονηθεί Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο βάσει του Νόμου 1337/1983, που καλύπτει την πόλη και μια μικρή έκταση γύρω από αυτήν. Σήμερα τίθεται ζήτημα επέκτασης και αναθεώρησης του ΓΠΣ Χανίων βάσει του Ν. 2742/1999. Η χωρική εμβέλεια του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Χανίων επεκτείνεται και πρέπει να περιλαμβάνει ολόκληρη την περιοχή των Ο.Τ.Α., Δήμου Χανίων, ως τον μεγαλύτερο ΟΤΑ, και των περιαστικών Δήμων Ν. Κυδωνίας, Θερίσου, Ελ. Βενιζέλου, Σούδας και Ακρωτηρίου στα διοικητικά τους όρια. Προς τούτο έχει εγκριθεί πίστωση 145 εκ δρχ από το ΕΠΤΑ για τη χρηματοδότηση κατά ένα μέρος της νέας μελέτης.

 

Η εκπόνηση του ΓΠΣ Χανίων είναι κάτι περισσότερο από επείγουσα. Η ανάγκη για ένταξη νέων περιοχών στο σχέδιο, για επέκταση των σχεδίων σε περιοχές αυθαιρέτων και για τον ορισμό περιοχών εγκατάστασης  επαγγελματικών – βιοτεχνικών δραστηριοτήτων, είναι σοβαρή και  μεγάλη. Η περιβάλλουσα την πόλη περιαστική περιοχή αναπτύσσεται χωρίς σχέδιο και χωρίς να μπορεί να εξυπηρετήσει καθόλου τις μη οικιστικές δραστηριότητες.

 

Στον Νομό Χανίων μπορούν και πρέπει να εκπονηθούν ΣΧΟΟΑΠ σ΄ όλους τους Δήμους πλην αυτών που έχουν έστω και ένα οικισμό με πληθυσμό άνω των 2000 κατοίκων. Δηλαδή των Δήμων του ΓΠΣ Χανίων, του Δήμου Κισάμου και Πελεκάνου. Ιδιαίτερη προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στους Δήμους με παράκτιες περιοχές στις οποίες αναπτύσσεται έντονα η τουριστική δραστηριότητα.

 

Στο ΠΕΠ Κρήτης, το Μέτρο 4.1 αναφέρεται στον Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό και έχει προϋπολογισμό 2.833 εκ. Ευρώ. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει δυο προκηρύξεις (5-12-2001, 11-4-2003) για υποβολή προτάσεων.

 

Από τις προτάσεις των Δήμων για μελέτες ΣΧΟΟΑΠ που έχουν υποβληθεί στο ΠΕΠ, έχει εγκριθεί μέχρι τώρα η πρόταση του Δήμου Γεωργιούπολης με προϋπολογισμό 64.750 χιλ. Ευρώ.

Στο Ε.Π. «Περιβάλλον» έχει υποβάλει προτάσεις και η Ν.Α. Χανίων, και έχει εγκριθεί η πρόταση για  ΣΧΟΟΑΠ στο Δήμο Πλατανιά.

Μελέτη ΣΧΟΟΑΠ εκπονείται στον Δήμο Αν. Σελίνου.

Υπό έγκριση τελούν προτάσεις των Δήμων Αρμένων και Ινναχωρίου.

 

Για την υλοποίηση αυτών των μελετών η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση  με την Υπηρεσία της, -Διεύθυνση Πολεοδομίας- αναλαμβάνει την κατά το νόμο προβλεπόμενη επίβλεψη των μελετών.

 

Χωροταξικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει (με προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο) στον Νομό, είναι η ΖΟΕ Κουρνά – Γεωργιούπολης (Π.Δ. 22-3-1990 – ΦΕΚ 211Δ/1990)

ενώ έχουν συνταχθεί χωρίς να έχουν λάβει μορφή απόφασης,

η ΖΟΕ Δυτικών Ακτών Νομού Χανίων, (περιλαμβάνει την παράκτια ζώνη από Κριό ως Σφηνάρι), η Ειδική Χωροταξική Κουντούρας-Παλαιόχωρας, (περιλαμβάνει την παράκτια ζώνη), και η Ειδική Χωροταξική Γαύδου.

 

Περιοχές με ειδικό καθεστώς και δεσμεύσεις

είναι οι παρακάτω περιοχές του Νομού Χανίων,

που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000:

 

 

Α/Α

ΚΩΔΙΚΟΣ

ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

ΕΚΤΑΣΗ (ha)

1

GR4340001

Ήμερη και Άγρια Γραμβούσα- Τηγάνι και Φαλάσαρνα- Ποντικονήσι

 

5544

2

GR4340002

Νήσος Ελαφόνησος

392

3

GR4340003

Χερσόνησος Ροδοπού-Παραλία Μάλεμε

8753

4

GR4340004

Έλος - Τοπόλια - Σάσαλος - Άγιος Δικαίος

7350

5

GR4340005

Σούγια - Βάρδια, Φαράγγι Λισσού μέχρι Ανύδρους

3397

6

GR4340006

Λίμνη Αγιάς – Πλατανιάς – Ρέμα και Εκβολή Κερίτη – Κοιλάδα Φάσας

 

1211

7

GR4340007

Φαράγγι Θέρισου

498

8

GR4340008

Λευκά Όρη

53878

9

GR43400010

Δράπανο (Βορειανοτολικές Ακτές)- Παραλία Γεωργιούπολης – Λίμνη Κουρνά

 

4430

10

GR43400011

Φρέ – Τζιτζιφές – Νίππος

1218

11

GR43400012

Ασφέντου – Καλλικράτης

15171

12

GR43400013

Νήσοι Γαύδος και Γαυδοπούλα

6290

13

GR43400014

Εθνικός Δρυμός Σαμαριάς

5068

14

GR43400015

Απέναντι παραλία από Νήσος Ελαφόνησος (από Χρυσοσκαλίτισα μέχρι Ακρωτήριο Κριός)

2654

 

15

GR43400016

Μετερίζια – Άγιος Δικαίος – Τσουνάρα – Βιτσίλια Λευκών Ορέων

 

2210

 

3.         Κατευθύνσεις Χωροταξικού-Αναπτυξιακού Σχεδιασμού

 

Οι σύγχρονες τάσεις που κυριαρχούν στην χωροταξική πολιτική συνδέουν τον χωροταξικό σχεδιασμό με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό. Η νομοθεσία έχει προσαρμοστεί κατάλληλα και προσφέρει τα εργαλεία για χωρικό αναπτυξιακό σχεδιασμό.  Ένα χωροταξικό σχέδιο πρέπει να θεωρείται και να είναι ένα αναπτυξιακό σχέδιο. Η ύπαρξή του βοηθά στον σωστό αναπτυξιακό προσανατολισμό μιας περιοχής, αντίθετα η έλλειψή του πρέπει να θεωρηθεί ότι αποτελεί ανασταλτικό ή αρνητικό παράγοντα στην αναπτυξιακή διαδικασία.

 

Τα τοπικά χωροταξικά σχέδια (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ) μπορεί και πρέπει απαντούν και να δίνουν διεξόδους στα μεγάλα αναπτυξιακά ζητήματα μιας περιοχής.

Σοβαρά ζητήματα του χωροταξικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού στο Νομό Χανίων είναι:

-το φαινόμενο της οικονομικής και δημογραφικής κατάρρευσης της ενδοχώρας και της περιθωριοποίησης της αγροτικής οικονομίας,

-ο κατακερματισμός της υπαίθρου σε ορισμένες  περιοχές του νομού και κατά συνέπεια, η αμετάκλητη απώλεια του αγροτικού χαρακτήρα τους.

-η άναρχη τουριστική ανάπτυξη και αστικοποίηση στον παράκτιο χώρο.

-η μονομερής κατεύθυνση στην τουριστική ανάπτυξη και η αρνητική θέση απέναντι στον δευτερογενή τομέα και την μεταποίηση.

-η απώλεια των τοπίων φυσικού κάλους, η απώλεια στοιχείων ταυτότητας και η ομογενοποίηση του χώρου.

 

Με το χωροταξικό σχεδιασμό μπορεί και πρέπει να αντιμετωπισθούν διάφορα είδη περιφερειακών ανισορροπιών και πολώσεων ειδικά γύρω από τα παράκτια κέντρα, να αντιμετωπιστεί η τάση προς άναρχη οικιστική ανάπτυξη.

Ο χωροταξικός σχεδιασμός μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για αρμονική χωροταξική ανάπτυξη και επίτευξη ισορροπίας και συμπληρωματικότητας μεταξύ αστικοποίησης και διατήρησης της υπαίθρου, μεταξύ ακτής και ενδοχώρας.

 

Η πολιτιστική και φυσική κληρονομιά αποτελεί μοναδικό οικονομικό αγαθό του οποίου η σημασία αυξάνεται και γίνεται σημαντικός συντελεστής στη δυναμική ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας. Η φυσική και πολιτιστική κληρονομιά πρέπει να αναγνωρισθεί σωστά ως προς την αξία της και να προστατευτεί ανάλογα.

 

Στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης των οικισμών θα πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων:

 

      Σε επίπεδο διαχείρισης της γης, με στόχο την διατήρηση της αγροτικής γης σε ικανοποιητικά επίπεδα σε συνδυασμό με την εξασφάλιση αστικής γης για τεχνικές και κοινωνικές υποδομές καθώς και για οικιστική χρήση αλλά και σε ισορροπία με το φυσικό περιβάλλον.

      Σε επίπεδο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, με στόχο την δημογραφική ισορροπία των αγροτικών και αστικών πληθυσμών, την ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών, την εξάλειψη των ανισοτήτων, την ποιότητα ζωής.

      Σε επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος, με στόχο τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας, την ορθολογική διαχείριση των φυσικών διαθεσίμων, τον περιορισμό της ρύπανσης.

      Την εξασφάλιση συνθηκών ομαλής λειτουργίας της αγοράς γης και κατοικίας, και την αποτροπή φαινομένων κερδοσκοπίας και εύκολης εκποίησης.

      Εξασφάλιση επαρκούς επιπέδου στέγασης σε ότι αφορά την ποιότητα κατοικίας, τις συνθήκες στέγασης και την πρόσβαση σε βασικές υποδομές και υπηρεσίες. 

      Την ανάπλαση και ανασυγκρότηση υποβαθμισμένων περιοχών με συνολικές προσεγγίσεις που θα αφορούν την αποκατάσταση του πολεοδομικού χώρου, και των κτιρίων.

 

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση εκ των πραγμάτων καλείται να διαδραματίσει έναν ουσιαστικό ρόλο στην προώθηση των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο. H ανάληψη σχετικών δράσεων και πρωτοβουλιών εκ μέρους της, θεωρείται αναγκαία και επείγουσα προκειμένου να προληφθούν ανεπίστρεπτες δυσμενείς καταστάσεις και να δρομολογούνται ορθολογικές αναπτυξιακές διαδικασίες.

 

 Οι Δήμοι -οι τοπικές αρχές- καλούνται να αναλάβουν την ευθύνη της προώθησης του τοπικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, στο πλαίσιο της σχετικής αποκέντρωσης αρμοδιοτήτων (αναφερόμενοι πριν νόμοι). Η ευθύνη των O.Τ.Α. συνίσταται στην ανάθεση, παρακολούθηση και εφαρμογή των μελετών που αφορούν στον σχεδιασμό στο σύνολο της εδαφικής τους περιφέρειας. Παρότι οι αρμοδιότητες και οι δυνατότητές τους παραμένουν περιορισμένες και οι οικονομικοί πόροι τους είναι ανεπαρκείς, επιβάλλεται κατά προτεραιότητα να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια που διαθέτουν προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός αποτελεί την βασική υποδομή ανάπτυξης της περιοχής και των κατοίκων τους.

 

 

ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ:

Γ.Π.Σ .                          Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο

Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.                 Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης

Π.Μ.                             Πολεοδομική Μελέτη

Π.Ε.                              Πράξη Εφαρμογής

Ζ.Ε.Ε.                           Ζώνες Ειδικής Ενίσχυσης

Ζ.Ε.Π.                           Ζώνη Ενεργού Πολεοδομίας

Ζ.Α.Α.                           Ζώνη Αστικού Αναδασμού

Π.Ε.Π.               Περιοχές Ειδικής Προστασίας

Ζ.Ο.Ε.                           Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου

Π.Ε.Ρ.Π.Ο.                    Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης

Π.Ο.Α.Π.Δ.                    Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστ/τήτων

Π.Ε.Χ.Π.                        Περιοχές Ειδικών Χωρικών Επεμβάσεων

Σ.Ο.Α.Π.                       Σχέδια Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων

Σ.Χ.Α.Π.                        Σχέδιο Ανάπτυξης Περιοχών β’ κατοικίας

 

 

 

Χανιά 20-1-2004

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΗΣ ΧΑΝΙΩΝ

 

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

 

SOCIAL MEDIA

Επισκευθείτε τη σελίδα μου στο FacebookΑκολουθείστε τη σελίδα μου στο TwitterΕπισκευθείτε τη σελίδα μου στο Google Plus

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ

Συνδέεστε μαζί μας

TWEETS ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

www.mikis-crete.gr