Skip to content

Ιστόλογος

Αρχή Αρχείο ... κι άλλα διάφορα Τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα
Τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα Εκτύπωση E-mail

του Γιώργου Αγοραστάκη

 

Με την αύξηση των χρηστών του διαδικτύου -σ’ όλο τον κόσμο και στην χώρα μας- αυξάνονται και αναπτύσσονται και τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης (Social Media). Το κύριο χαρακτηριστικό τους στοιχείο που τα διαχωρίζει από τα υπόλοιπα μέσα μαζικής ενημέρωσης – είναι η διαδραστικότητα. Η βασική ιδέα στην οποία στηρίζονται και οφείλουν την τεράστια εξάπλωσή τους είναι η δυνατότητα που έδωσαν σε όλους τους ανθρώπους να μετατραπούν από αναγνώστες σε συντάκτες.

 

Μερικά γνωστά Social Media είναι:

·               τα Social Networks (Κοινωνικά δίκτυα) όπως, για παράδειγμα το Facebook , το MySpace κ.ά.

·               τα Social Bookmarking sites (Δίκτυα αποθήκευσης σελίδων ), όπως το del.icio.us, το Reddit, το Furl κ.ά.

·               τα News aggregation sites (Δίκτυα συγκέντρωσης ειδήσεων), όπως το Digg, το Newsvine κ.ά.

·               τα References (Wikis), όπως το Wikipedia,

·               τα Music sharing (Μουσικά κοινωνικά σύνολα), όπως το Last.fm,

·               τα Photo sharing (Φωτογραφικά κοινωνικά σύνολα), όπως το Flickr και το Picasa,

·               τα Video sharing (Video κοινωνικά σύνολα), όπως το YouTube, Metacafe, Vimeo κ.ά.

·               οι Virtual reality (Κοινωνίες εικονικής πραγματικότητας), όπως το Second Life,

·               τα Online Gaming (Διαδικτυακά παιχνίδια), όπως το Guild Wars ή το World of Warcraft,

·               οι πλατφόρμες Micro Blogging, σαν το Twitter, το Jaiku και το Pownce και, τέλος

·               οι Social networking aggregators (Πλατφόρμες συγκέντρωσης πληροφορίας) όπως το Plaxo, το FriendFeed ή το MyBloglog κ.α.

 

 

  

Στις 18 Φεβρουαρίου 2009, στο Μουσείο Μπενάκη πραγματοποιήθηκε ημερίδα «SOCIAL MEDIA & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας. Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν ενδιαφέροντα στοιχεία για τη διείσδυση και τη χρήση των social media στην Ελλάδα από έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού, του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών, το τμήμα Marketing & Επικοινωνίας του Οικονομικού  Πανεπιστημίου Αθηνών και την MRB Hellas.

Τα βασικά στοιχεία που έδωσε η έρευνα και ανακοινώθηκαν ήταν τα παρακάτω:

 

 

Έρευνα για τα Social Media – Τάσεις & Συμπεριφορά

                               

                  1. Γνώση του όρου Social Media  

 

Σε ποσοστό 22,1% οι Έλληνες χρήστες του διαδικτύου γνωρίζουν τον όρο «Social Media». Στη σχετική ερώτηση για το τι πιστεύουν πως είναι 

(με υπόδειξη των πιθανών απαντήσεων), το 33,2% έδωσε τη σωστή απάντηση (Οι εφαρμογές στο Internet που εστιάζουν στην ανάπτυξη της συνεργασίας, των ανταλλαγών και της διαδραστικότητας μεταξύ των χρηστών τους (όπως Blogs, Site ανταλλαγής φωτογραφιών, κλπ). Το ποσοστό αυτό γίνεται (39,1%) για αυτούς που ανέφεραν ότι γνωρίζουν τον όρο και (31,6%) για όσους απάντησαν ότι δεν τον γνωρίζουν.

  

                  2. Δραστηριότητες Social Media

 

Ανεξάρτητα από τη γνώση ή όχι του όρου «Social Media», η ενασχόληση με συχνότητα τουλάχιστον μία φορά το μήνα με κάποια/ες δραστηριότητες που χαρακτηρίζουν και ορίζουν τα Social Media είναι μεγάλη (88,2%). Αναλυτικά οι χρήστες του Διαδικτύου ασχολούνται με :

 

«Μοίρασμα» αρχείων με φίλους/γνωστούς (63,1%)

Επίσκεψη /διάβασμα Blog (57.2%) 

Επίσκεψη σε σελίδα φίλου σε κάποια εφαρμογή Social Media (50.2%)

Βαθμολόγηση άρθρων (post), video κ.ά, που προκαλούν το ενδιαφέρον (38,6%)

Ενημέρωση του προφίλ σε Site Social Networking (36,2%)

«Κατέβασμα» ενός Podcast (34,2%)

Σχόλια σε Blog, Site ειδήσεων (33,3%)

Συμμετοχή σε Forum ή συνεργασία σε Site με άλλους για την δημιουργία ή τροποποίηση πληροφοριών (πχ Wiki) (25,7%)

Χρήση εφαρμογών για την δημοσιοποίηση επιλογών και προτάσεων σε γνωστούς / φίλους (RSS READER, DIGG κλπ) (22,6%)

Εγγραφή σε RSS feed (15,0%)

 

Επίσης απάντησαν καταφατικά στα :

Ξεκίνημα, δημιουργία, συγγραφή, διαχείριση Blog (8,9%)

Δημιουργία και ανέβασμα ήχου/ μουσικής (π.χ. Podcast) (3,1%)

 

                              «Μοίρασμα» αρχείων

 

«Μοιράζονται» κυρίως τραγούδια (50,9%), φωτογραφίες (45,6%), και φωτογραφίες από γεγονότα με φίλους (33,5%). Ο τρόπος ανταλλαγής είναι κυρίως το e-mail (79.9%), και ακολουθούν οι εφαρμογές messaging (40.3%), και μέσα από το προφίλ σε Site Social Networking (21.2%).

 

                              «Κατέβασμα» / «Ανέβασμα» αρχείων

 

«Κατεβάζουν» όλοι (100%) και «Ανεβάζουν» με ποσοστό (42,2%). «Κατεβάζουν» κυρίως τραγούδια (58,5%), κείμενα (54,3%), φωτογραφίες (48,7%), αρχεία ήχου (44,4%) και μουσικά Video Clip (42,1%). Αρχεία που κυρίως είναι πρωτότυπα που δημιουργήθηκαν από κάποιο επαγγελματία (49,3), πρωτότυπα που δημιούργησε ερασιτεχνικά κάποιος άγνωστος (43,6%) και πρωτότυπο που δημιούργησε  ερασιτεχνικά κάποιος φίλος (34,7%)

«Ανεβάζουν» κυρίως φωτογραφίες (43,2%), τραγούδια (34,2%), και αρχεία κειμένου (30,1%), και το περιεχόμενό τους αφορά κυρίως σε πρωτότυπα που έχουν δημιουργήσει ερασιτεχνικά μόνοι τους (46,1%), ή κάποιος φίλος (42,7%), και πρωτότυπο που δημιουργήθηκε από κάποιον επαγγελματία (30,0%).

 

                              Επίσκεψη / Διάβασμα Blog

 

Οι θεματολογίες που προτιμούν είναι κυρίως οι Ειδήσεις/Ενημέρωση (40,3%), η Πολιτική/Κοινωνία (35,0%), η Μουσική (32,6%), ο Αθλητισμός (26,8%), τα θέματα καθημερινότητας (20,2%), και ο Κινηματογράφος/Τηλεόραση (17,7%).

 

                              Ενημέρωση Προφίλ σε Site Social Networking

 

Κυριαρχεί το Facebook με (81,1%), με σχεδόν καθημερινή συχνότητα χρήσης (61,3% το χρησιμοποιεί κάθε ημέρα ή σχεδόν κάθε ημέρα), και οι κύριες δραστηριότητες είναι η αποστολή μηνυμάτων σε φίλους (82,2%), το «ανέβασμα» φωτογραφιών (51,8%),και  η αναζήτηση φίλων από το παρελθόν (50,6%)

 

                              Σχόλια σε Blog, Site Ειδήσεων

 

Αφήνουν σχόλια σε Blog ή Site με θεματολογίες όπως η Πολιτική/Κοινωνία (14,1%), ο Αθλητισμός (12,4%), η Μουσική (11,3%), και οι Ειδήσεις/Ενημέρωση (9,4%).

 

                              Ξεκίνημα, δημιουργία, συγγραφή, διαχείριση Blog

 

Έχουν ξεκινήσει / δημιουργήσει / συγγράφουν / διαχειρίζονται κάποιο/α Blog, που κυρίως ασχολείται με την μουσική (26,3%), την Πολιτική/Κοινωνία (20,0%), τα θέματα καθημερινότητας (16,1%) και τις Ειδήσεις/Ενημέρωση (14,2%)

 

                              3. Ομάδες κοινού

 

Αναλόγως με το είδος των δραστηριοτήτων Social Media που συμμετέχουν, μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τέσσερις ομάδες : 

Δημιουργοί (11,2%)

Ενεργοί (56,5%)

Θεατές (20,5%)

Ανενεργοί (11,9%)

 

                              Δημιουργοί

 

Όσοι εκ των χρηστών του διαδικτύου έχουν ξεκινήσει / δημιουργήσει / συγγράφουν / διαχειρίζονται κάποιο/α Blog ή δημιουργούν και «ανεβάζουν» ήχο/ μουσική (π.χ. Podcast) στο Internet.

 

Έχουν υψηλή προσβασιμότητα στο διαδίκτυο από το σπίτι (93,3%) και υψηλές ταχύτητες (49,2% έχει ταχύτητα 4+ Mbps)

 

Είναι κυρίως Άνδρες, (79,2%), ηλικίας 15-34 (78,7%) με έμφαση στην ηλικιακή ομάδα 15-24 (50,0%), ζουν κυρίως στην Αθήνα (54,0%).

 

                              Ενεργοί

 

Όσοι εκ των χρηστών του διαδικτύου δεν ασχολούνται με κάποια από τις δραστηριότητες των «Δημιουργών» αλλά συμμετέχουν σε κάποια/ες από τις παρακάτω :

Σχόλια σε Blog, Site ΕιδήσεωνΣυμμετοχή σε Forum

Βαθμολόγηση άρθρων (post), video κ.ά, που προκαλούν το ενδιαφέρον 

Χρήση εφαρμογών για την δημοσιοποίηση επιλογών και προτάσεων σε γνωστούς / φίλους (RSS READER, DIGG κλπ)

Ενημέρωση προφίλ σε Site Social Networking

 

Σε ποσοστό (80,7%) έχουν πρόσβαση στο Internet από το σπίτι τους, με ταχύτητες 1-2 Mbps (32,0%) και 4+ Mbps (40,2%)

 

Είναι κυρίως Άνδρες, (63,4%), αλλά και με σημαντική παρουσία Γυναικών (36,6%) ηλικίας 15-44 (92,7%) με έμφαση στην ηλικιακή ομάδα 15-24 (46,3%),χωρίς μεγάλες διαφοροποιήσεις από το σύνολο των χρηστών Social Media σχετικά με τον τόπο κατοικίας τους.

 

                              Θεατές

 

Όσοι εκ των χρηστών του διαδικτύου δεν ασχολούνται με κάποια από τις δραστηριότητες των «Δημιουργών» και των «Ενεργών αλλά συμμετέχουν σε κάποια/ες από τις παρακάτω :

Επίσκεψη / διάβασμα Blog

Επίσκεψη σε σελίδα φίλου σε κάποια εφαρμογή Social Media

«Μοίρασμα» αρχείων με φίλους/γνωστούς

«Κατέβασμα» ενός Podcast

Εγγραφή σε RSS feed

 

Σε ποσοστό (77,0%) έχουν πρόσβαση στο Internet από το σπίτι τους, με ταχύτητες όμως χαμηλότερες έως 768 Kbps (12,0%) και 1-2 Mbps (36,0%)

 

Οι Γυναίκες εμφανίζονται με την υψηλότερη δυναμική (46,1%) σε σχέση με τις υπόλοιπες ομάδες χρηστών Social Media. Ηλικίας 25-64 ετών (67,1%) με έμφαση στην ηλικιακή ομάδα 35-64 (36,4%). Κατοικούν κυρίως σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης (57,8%)

 

                              4. Ποιοτικά Χαρακτηριστικά

 

Για τους Δημιουργούς τα Social Media αποτελούν τρόπο ζωής, πηγή αναζήτησης πληροφοριών, και κάτι που έχει αλλάξει τον τρόπο σκέψης τους. Για τους Ενεργούς είναι κυρίως πηγή αναζήτησης πληροφοριών και δευτερευόντως τρόπος ζωής, ενώ για τους Θεατές, Social Media σημαίνει Ενημέρωση και παραδέχονται ότι επηρεάζονται από αυτά.

 

Η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου θεωρεί ότι τα προσφερόμενα από τα Social Media είναι θετικά, και σε αυτά περιλαμβάνει την Ενημέρωση / Πληροφορίες (50,1%), την Επικοινωνία (25,9%), και την Διασκέδαση / Ψυχαγωγία (23,0%).

 

Η χρηστικότητα είναι η λέξη που αποδίδεται εντονότερα και από τις τρεις ομάδες χρηστών. 

 

 

 

 

Μπέττυ Τσακαρέστου: «τα social media γίνονται η πλατφόρμα κοινωνικού πειραματισμού για τις νέες μορφές οργάνωσης, δημοκρατίας και παραγωγής πλούτου»

 

Η Μπέττυ Τσακαρέστου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και Γενική Γραμματέας του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Επικοινωνίας εκ των συντελεστών της Ημερίδας σε προηγούμενη συνέντευξή της δήλωσε μεταξύ των άλλων:

 

Κατά την άποψή σας, ποιοι είναι οι λόγοι που αρχικά αναπτύχθηκαν τα social media και ποιοι οι λόγοι της «έκρηξής» τους;

 

Στην καρδιά της εποχής της δικτύωσης, αναδύονται νέες αξίες, νέες ικανότητες και συμπεριφορές: η συμμετοχή, η ανοιχτή σκέψη (open source thinking) , η συλλογική ευφυΐα (collective intelligence), η συνεργασία. Η κοινωνία, οι αγορές, η πολιτική, τα παραδοσιακά Μέσα, αλλάζουν. Αναζητούν νέα μοντέλα οργάνωσης και συνομιλίας με πολίτες, καταναλωτές, εργαζόμενους.

 

Τι είναι αυτό το οποίο αλλάζει;

Το διαδίκτυο και τα social media, καθώς είναι εύκολο να τα γνωρίσει και να τα αξιοποιήσει ο καθένας μας. Σε συνδυασμό με το χαμηλό οικονομικό κόστος, έγιναν εύκολα προσβάσιμα στον καθένα.

Από το 1997 που ιδρύθηκε το πρώτο site κοινωνικής δικτύωσης, το Six Degrees.com μέχρι σήμερα, που κυριαρχούν το MySpace , το Hi5, το Flickr, το YouTube, το Facebook, τα blogs, το Τwitter, όλο και περισσότεροι πολίτες δημιουργούν τα δικά τους Μέσα, δικτυώνονται, δημιουργούν τους δικούς τους αλληλένδετους ψηφιακούς και φυσικούς χώρους συνύπαρξης, συνομιλούν, είναι διατεθειμένοι να μοιράζονται και να εξελίσσουν γνώσεις και ιδέες, να συνεργάζονται και ορισμένες φορές να οργανώνουν εύκολα και αποτελεσματικά κοινές δράσεις.

Με την ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων, της προσβασιμότητας, των νέων δυνατοτήτων για καινοτομία, διάχυση ιδεών και προϊόντων, ευκολότερα, καλύτερα, γρηγορότερα, σε συνδυασμό με την πιο οικολογική κουλτούρα της συμμετοχής από τα κάτω, των αναδυόμενων περισσότερο παρά κεντρικά και ιεραρχικά σχεδιασμένων δράσεων, τα social media γίνονται η πλατφόρμα κοινωνικού πειραματισμού για τις νέες μορφές οργάνωσης, δημοκρατίας και παραγωγής πλούτου.

 

Πώς μπορούν, κατά τη γνώμη σας, να χρησιμοποιηθούν τα social media στην εταιρική επικοινωνία με το καταναλωτικό κοινό;

 

Η επικοινωνία αλλάζει. Από οργανωμένος, στοχευμένος, ελεγχόμενος «μονόλογος» μετασχηματίζεται σταδιακά σε διάλογο με τους πολίτες, με τους καταναλωτές, με τις αγορές. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη, νομίζω, επιλογή από το να συμμετέχουν στο διάλογο, αφήνοντας όμως κατά μέρος την εταιρική απρόσωπη γλώσσα. Θα πρέπει να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και κυρίως νέα κουλτούρα. Η έμφαση δίνεται στη συμμετοχή και όχι στην πειθώ. Τα στελέχη των εταιριών θα πρέπει να μάθουν ξανά να μιλούν με ανθρώπινη φωνή που έρχονται στο διάλογο για να ακούσουν, να μάθουν απο τους πελάτες τους, τους πολίτες-καταναλωτές, να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες για ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων αλλά και να συζητήσουν και να αναζητήσουν αποδεκτές λύσεις σε προβλήματα (issues) και κρίσεις. Οι αξίες και νέες συμπεριφορές που φέρνουν μαζί τους τα social media  είναι ο διάλογος, η ανοιχτή κουλτούρα,η διαφάνεια, η υπευθυνότητα, η καινοτομία, η συνεργασία αλλά και η διάχυση του ελέγχου και της επιρροής από τις θεσμικές/ εταιρικές ιεραρχίες στους πολίτες και τους πελάτες. Η φωνή των πολιτών και των πελατών μέσα από τα social media μπορεί να φτάσει σε τοπικά και διεθνή ακροατήρια. Μέσα σε ένα δικτυωμένο περιβάλλον, κυρίαρχη λειτουργία είναι ο συνεχής διάλογος  με όλους τους stakeholders. Η αξιοπιστία, η φήμη, η υπευθυνότητα, η ικανότητα και καινοτομία των επιχειρήσεων θα συναρτηθεί εκτιμώ όλο και περισσότερο από την ικανότητα τους να προσαρμοστούν και να δημιουργήσουν στο νέο πιο συμμετοχικό και δημοκρατικό περιβάλλον.

 

Τα τελευταία χρόνια τα social media παρουσιάζουν μια πραγματική «έκρηξη». Πιστεύετε ότι το φαινόμενο είναι συγκυριακό ή ότι μιλάμε για κάτι πιο μόνιμο;

 

Θα έλεγα ότι πρόκειται για μια συνολικότερη κοινωνική και πολιτισμική αλλαγή, για αλλαγή «παραδείγματος». Αυτό το νέο υπό διαμόρφωση παράδειγμα οργάνωσης της πολιτικής, της κοινωνίας και της αγοράς, ως πολίτες και καταναλωτές έχουμε περισσότερο παρά ποτέ τη δυνατότητα να το επηρεάσουμε μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τα δικά μας μέσα.

 

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

 

SOCIAL MEDIA

Επισκευθείτε τη σελίδα μου στο FacebookΑκολουθείστε τη σελίδα μου στο TwitterΕπισκευθείτε τη σελίδα μου στο Google Plus

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ

Συνδέεστε μαζί μας

TWEETS ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

www.mikis-crete.gr