Skip to content

Ιστόλογος

Αρχή Νεότερα του 2014 Δημήτρης Γληνός: Ο πόλεμος που έρχεται
Δημήτρης Γληνός: Ο πόλεμος που έρχεται Εκτύπωση E-mail

Αντιφασιστικές σελίδες της ιστορίας μας

Δημήτρης Γληνός ο μεγάλος δάσκαλος, ο γίγαντας των ελληνικών γραμμάτων, υπήρξε εξέχουσα μορφή του αντιφασιστικού αγώνα την δεκαετία του `30 στην Ελλάδα.

Στις 15/6/1936 ο Δημήτρης Γληνός -βουλευτής του Παλλαϊκού Μετώπου- φτάνει στα Χανιά με το επιβατικό «Ακρόπολις» για να πάρει μέρος στο Συνέδριο των Φίλων της Ειρήνης. Πολύς κόσμος είχε μαζευτεί στο λιμάνι των Χανίων να τον υποδεχτεί. Οι αρχές του απαγόρευσαν την έξοδο από το καράβι. Οι αστυνομικές δυνάμεις με βαρύ οπλισμό αναπτύχθηκαν σ’ όλη τη παράκτια ζώνη απαγόρευσαν κάθε προσέγγιση προς το καράβι και άρχισαν να διώχνουν τους συγκεντρωμένους από την περιοχή. Προκειμένου να μην γίνει σύρραξη και να εκτονωθεί η ένταση, η αστυνομία τελικά επέτρεψε σε μια επιτροπή αποτελούμενη από το Βαγγέλη Κτιστάκη, το Κων/νου Πολιτώφ και τον Αδάμ Αρετάκη ν’ ανέβει στο καράβι και να συνομιλήσουν με τον αποκλεισμένο βουλευτή.

Αλλά γιατί όμως η αστυνομία και δεν άφησε το βουλευτή να μιλήσει σε μια αντιφασιστική - αντιπολεμική εκδήλωση. Ερχόταν ο φασισμός και στην Ελλάδα και έπρεπε να καταπνιγούν οι αντιφασιστικές φωνές. Ο βασιλιάς είχε αναθέσει την κυβέρνηση της χώρας στον Μεταξά ο οποίος σε ενάμιση μήνα από τότε έμελε να καταλύσει τον κοινοβουλευτισμό και να εγκαταστήσει τη φασιστική δικτατορία.

Ο βουλευτής Δημήτρης Γληνός επέστρεψε στην Αθήνα για να συλληφθεί λίγο αργότερα και να οδηγηθεί -πάλι- στην εξορία στον Άη Στράτη και μετά στη Σαντορίνη. Εκεί στην εξορία έγραψε μεταξύ των άλλων το αντιφασιστικό έργο η «Τριλογία του Πολέμου». Έγραψε για ότι μιλούσε στις αντιφασιστικές εκδηλώσεις. Κάπως έτσι θα μιλούσε και στα Χανιά.

Η «Τριλογία του Πολέμου» είναι ένα προφητικό έργο που περιγράφει αυτά που μέλλεται να συμβούν. Είναι τόσο ζωντανό κι αληθινό, που νομίζει κανείς πως ο «πόλεμος που έρχεται», δεν είναι ο χτεσινός που ήρθε, παρά ο αυριανός που ετοιμάζεται να ‘ρθεί.

Σήμερα, σε μια κρίσιμη ώρα της σύγχρονης ιστορίας, την ώρα που ένας αμαρτωλός κόσμος γκρεμίζεται κ' ένας καινούργιος καθυστερεί να εμφανιστεί, σήμερα που ο φασισμός ξανασηκώνει κεφάλι στην Ευρώπη, δεν μπορεί κανείς παρά να ξανασυμβουλευτεί αυτό το έργο, την «Τριλογία του Πολέμου» του σοφού Δασκάλου κι Αγωνιστή, του Δημήτρη Γληνού.

Ο Γληνός δεν ήταν ένας προφήτης, ήταν πρωτοπόρος στον αντιφασιστικό αγώνα και έβλεπε που οδηγούν τα πράγματα οι διάφορες φασιστικές θεωρίες, τα διάφορα φασιστικά κόμματα και η ανοχή του κόσμου προς αυτά. «Η Τριλογία του Πολέμου είναι μοναδικό βιβλίο στην ιστορία της ελληνικής Σκέψης. Μοναδικό για την επιστημοσύνη του, την τετράγωνη λογική του, το ρεαλισμό του και τη διαλεχτική του: τη διαλεχτική του ιστορικού υλισμού, που έξω απ' αυτόν καμιά γνώση των κοινωνικών φαινομένων δεν είναι μπορετή» γράφει στον πρόλογο του βιβλίου ο Κώστας Βάρναλης.

Εμείς εδώ του κάνομε ένα μικρό αφιέρωμα, παραθέτοντας ένα μικρό απόσπασμα γραμμένο –επαναλαμβάνω- το 1938 πριν τον β΄ παγκόσμιο πόλεμο.

Γιώργος Αγοραστάκης, 1/11/2014

alt

«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»

Ο πόλεμος που έρχεται

“Το χρέος του σημερινού ανθρώπου να καθορίσει τις ιδέες του για τον πόλεμο.

Όλη η γη στέκεται τούτη τη στιγμή σε μια προσδοκία γεμάτη αγωνία και φρίκη. Ο αγέρας βουίζει από μια φοβέρα, όπως όταν έρχεται από μακριά ένας σίφουνας, ένα μαύρο μπουρίνι και έχει σκοτεινιάσει ο ουρανός και όλα τα πλάσματα της γης ανατριχιάζουν και δεν ξέρουνε πού να κρυφτούν. Έρχεται ο πόλεμος!

Κάθε πρωί, κάθε μεσημέρι, κάθε βράδυ από τα τυπογραφικά πιεστήρια, από τα τηλεγραφικά σύρματα, από τα κύματα του αιθέρα, σκορπίζεται στους λαούς το φριχτό μήνυμα: Έρχεται ο πόλεμος!

Και συνάμα από τα ίδια πιεστήρια με τις εφημερίδες, τα περιοδικά, τα βιβλία, αναμετριέται η συμφορά που πλακώνει, δείχνουνται και αναριθμούνται τα τρομερά όπλα, της καταστροφής, οι κατακλυσμοί του πυρωμένου σίδερου και της φωτιάς, που πρόκειται να εξοντώσουν εκατομμύρια ανθρώπους, που είναι τούτη τη στιγμή ζωντανοί και γεροί και αγαπούν τη ζωή και οι περισσότεροι - τί λέω; όλοι και οι πιο δυστυχισμένοι, δε θέλουν να τη χάσουν. Παλληκάρια απάνω στον ανθό της νιότης, μα και άντρες και γέροι και νέες κοπέλες και γυναίκες και παιδιά και μωρά στις κούνιες τους ακόμη, σημαδεύονται από φριχτό θάνατο με ατσάλι, με μολύβι καφτό, με φωτιά, με αέρια αποπνιχτικά, που καίνε το πετσί ως το κόκκαλο. Πολιτείες που σήμερα ξεχειλίζουν από ζωή, κίνηση, χαρά και ομορφιά, ιδρύματα επιστημονικά, πανεπιστήμια, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, θέατρα, μουσεία, μνημεία καλλιτεχνικά, όλα τα έργα του δημιουργικού ανθρώπινου μόχτου πρόκειται να γίνουνε μαύρα χαλάσματα και στάχτη. Η πείνα, η δίψα, το ξεσπίτωμα, η προσφυγιά, το κρύο, η αρρώστια, η ορφάνια, η εξαθλίωση, όλη η μαύρη και φριχτή συνοδεία του πολέμου, ακολουθεί ξοπίσω.

Οι λαοί βλέπουνε κι' ακούνε τι γίνεται στις χώρες όπου σήμερα ο πόλεμος λυσσομανάει, όπως στην Ισπανία και την Κίνα και ξέρουνε πως η ίδια και χειρότερη τους περιμένει τύχη.

Και όμως από την άλλη μεριά καυχιούνται μεγαλόφωνα και μεγαλόστομα και περήφανα οι οδηγοί των λαών για τα όργανα της καταστροφής, που έχουν ετοιμάσει, αναδαυλίζουν τα πάθη, τους εθνικούς εγωισμούς, τις εθνικές περηφάνιες, τα εθνικά μίση και τις καταχτητικές ορμές, εξυμνώντας συνάμα υποκριτικά την ειρήνη, που στ' όνομά της και για χάρη της τάχα ετοιμάζουν το φριχτό μακελειό.

Και αναρωτιούνται οι λαοί, γιατί τους μέλλεται η σκοτεινή τούτη μοίρα; Γιατί δεν εχόρτασεν η γη με τα δέκα εκατομμύρια νεκρούς, που κατάπιε πριν λίγα χρόνια ακόμη; Και αναρωτιούνται ακόμη τα είκοσι εκατομμύρια οι πληγωμένοι, οι στραβοί, οι κουλοχέριδες, οι σακάτηδες του μεγάλου μακελιού, που εδώ και είκοσι χρόνια σέρνουνε το μαρτύριό τους απάνω στη γη, γιατί έγιναν τόσες θυσίες; Και αναρωτιούνται κείνοι που έμειναν χρόνια και χρόνια μέσα στη ματωμένη λάσπη, χωμένοι βαθιά στη γη, ζωντανοί νεκροί με την ψείρα, τη βρώμα, την αποκτήνωση και την αγωνία του θανάτου, γιατί έγιναν όλες εκείνες οι θυσίες; Και αναρωτιούνται οι χήρες και τα ορφανά και οι έρμες μανάδες και αδελφές, γιατί έδωκαν τον αγαπημένο τους στον αχόρταγο μακελάρη; Γιατί; Γιατί; Γιατί; Γιατί έγιναν καπνός όλα τα όνειρα για την ειρήνη; Και γιατί όλοι οι λόγοι οι παρορμητικοί και παρηγορητικοί, πως η θυσία εκείνη γινόταν για να ζήσουν ευτυχισμένα και ειρηνικά τα παιδιά των αδικοθανατωμένων, εδείχτηκαν μάταιη φλυαρία; Ποιοι θα δώσουν απάντηση σε τούτα τα ερωτηματικά; Οι φιλόσοφοι, οι κοινωνιολόγοι, οι πολιτικοί αρχηγοί, οι δημοσιογράφοι ή οι πολιτικοί;

Οι εκπρόσωποι των λαών, οι πνευματικοί οδηγοί τους, οι πολιτικοί ηγέτες τους νιώθουνε την ανάγκη να μιλήσουν, να εξηγήσουν, να δικαιολογήσουν αυτό που πρόκειται να γίνει. Μα τα λόγια τους, οι δικαιολογίες τους, οι εξηγήσεις τους υπαγορεύονται από χίλιους κρυφούς υπολογισμούς και από σκοτεινά συμφέροντα και προθέσεις.

Οι λαοί, όμως, έμαθαν άραγες να είναι δύσπιστοι; Οι λαοί πρέπει να κατανοήσουν. Η σωτηρία, αν υπάρχει, βρίσκεται στο να νιώσουνε καλά οι λαοί τα αληθινά αίτια της απαίσιας συμφοράς που πρόκειται πάλι να ξεσπάσει.

Η σοβαρότερη ελπίδα βρίσκεται στη συνείδηση των μεγάλων λαϊκών ομάδων, αν ξυπνήσουνε, αν κατανοήσουνε και αν αποφασίσουνε να ενεργήσουνε σκόπιμα.

Γι' αυτό έχει χρέος ο καθένας σήμερα, να βάλει όλη του τη δύναμη για να εξακριβώσει τ' αληθινά αίτια του νέου παγκόσμιου πολέμου, που ετοιμάζεται. Έχει χρέος ο καθένας και περισσότερο απ' όλους οι πρωτοπόροι καθοδηγητές των λαϊκών μαζών, να νιώσουνε βαθειά τις αιτίες και να τις συνειδητοποιήσουνε στον εαυτό τους και στους άλλους. Γιατί απ' αυτή την συνειδητοποίηση μπορεί ίσως να πηγάσει μια μέρα η ριζική εκείνη αλλαγή, που μπορεί να σταματήσει για πάντα ετούτο το κακό.”

Το βιβλίο Δημήτρης Γληνός Η τριλογία του πολέμου κυκλοφορεί σε νεώτερη έκδοση από τις Εκδόσεις Παπαζήση, 2004

 

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

 

SOCIAL MEDIA

Επισκευθείτε τη σελίδα μου στο FacebookΑκολουθείστε τη σελίδα μου στο TwitterΕπισκευθείτε τη σελίδα μου στο Google Plus

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ

Συνδέεστε μαζί μας

TWEETS ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

www.mikis-crete.gr